Miért ilyen drágák a szellemi és művészeti termékek?


Nyilván a legtöbb esetben egy adott műalkotásnak, szellemi terméknek meg van az ára, amely esetenként nem kevés.

Ebben a rövid cikkben arra 2 fő kérdésre próbálok választ találni- legfőképpen gondolati szinten, utána járás nélkül-, hogy miért ilyen drágák ezek a termékek, illetve mi alapján határozhatjuk meg egy szellemi produktum értékét, mi számít túl árazottnak?

Akik már követnek egy ideje, tudják jól, hogy imádom a Hammerfall nevű együttest, és elég régóta nyomon követem a pályafutásukat.

Nem sokára megjelentetnek egy új albumot, a (r)evolution-t, melyből egy szám, amely a Bushido névre hallgat, már napvilágot látott.

Ennek a korongnak az átszámított ára 4-5 ezer forint.

És persze mondhatnátok, hogy I love torrent, de ahogy egyre idősebb vagyok, és alkotgatok mindenütt, be kell látnom, hogy a kreátornak is meg kell élnie valamiből, nem szép dolog meglopni azt az előadót, művészt, akiért rajongunk.

Kérdés persze, hogy a kiadó sápja után, vajon mennyi marad az együttesnek?

Nyilván nem sok…

Pontosan ezért kell őket támogatni, de nem ennyiért.

A kiadók is pontosan tudják, hogy az emberek nagyon kevés kivétellel ugyan, de általában nem vesznek lemezeket, ha nagyon drágán adják őket.

Magyarországon a gazdasági helyzet miatt ez hatványozottan igaz.

Egy átlag magyar ember nem engedheti meg magának, hogy 1000Ftnál többet költsön egy lemezre.

Mindeközben megy az újjal mutogatás a kiadók részéről a rajongók felé, hogy az emberek inkább letöltik az adott produktumot, mint hogy fizessenek érte.

És persze a kiadó joggal védekezik olyan indokokkal, hogy a zenészek, a technika és a forgalmazás pénzbe kerül, ugyanakkor ez a végfogyasztót nem fogja érdekelni, abban a pillanatban, mikor meghozza a döntést, hogy a magas ár miatt, nem veszi meg az adott produktumot, jelen esetben a lemezt.

Továbbiakban, az egyszerűség kedvéért szorítkozzunk a lemezre.

De, hogyan lehetne csökkenteni a kiadási költségeket, a minőség jelentősebb romlása nélkül?

Min lehetne spórolni, hogy a lemez is elfogadható áron legyen?

Maga a lemez nem kerülhet többe a másolásvédelmi technológiával együtt (ami nem ér semmit) 1000Ftba.

Ha ezen még keresni akarnak, legyen, mondjuk 1200Ft, jó azért ebbe az irányba nem megyek el, ne aggódjatok 😀

Tény, az 1200Ft már túlhaladja az 1000res értéket, de nem 5000nél tartunk.

Tehát jó esetben kb. 1200ftból ki kéne jönnie a cuccnak, hogy eladható legyen.

Ja, hogy az első időszakban ez veszteséges, és nem hoz annyit?

Igen, így van, de többen veszik a lemezt, ami egyenlő több bevétellel hosszabb távon, ami meg egyenlő a nyereséges üzleti modellel.

A minőséget ugyan meg kell fizetni, de nem mindegy mennyiért.

Itt egy régebbi lemezük a srácoknak, a Vaterán 2000ért árulják.

És ez nem egy mai lemez…

Ha rajtam múlna, meg venném minden lemezük, de így csak távlati rajongó maradok, a legnagyobb jó szándékom ellenére is.

Ez a nagy rákfenéje az egész rendszernek.

Azért drágák a lemezek, mert drága elkészíteni és sok a kalózkodás, azért sok a kalózkodás, mert drága a lemez.

A kérdés csupán az, ki vett véget ennek a körforgásnak?

 

 

 


Vélemény, hozzászólás?